Sisältö

Ihon suojaaminen auringolta

Miksi ihon valmistelu aurinkoa varten on tärkeää.

Ihon valmisteleminen aurinkoa varten ennen pitkäaikaista altistumista on ihon kannalta hyvin tärkeää ja unohdamme sen liian usein. Ihon valmistelu on erityisen hyödyllistä vaaleaihoisille, niille joilla on aurinkoallergioita tai yliherkkyyttä, tai jos halutaan välttää auringonpolttamia heti ensimmäisellä kerralla ulkona. Iho, joka ei ole altistunut auringolle pitkään aikaan, on alttiimpi ensimmäisille UV-säteille. 

 

av_solaires_accessoires_vacances_1x1 577x596
Goutte ETA

 

Kolme vaihetta ihon valmistelemiseksi auringolle

av_solaires_exfolier_1x1 1620x1620

 

 

1. vaihe: Kuorinta

Ihon kuorinta muutamaa päivää ennen auringonottoa on paras tapa saada hyvä rusketus. Kuorinta poistaa kuolleet solut, jolloin iho saa tuotettua runsaasti melaniinia ja rusketus kestää pidempään. Lisäksi kuorinta avaa tukkeutuneet ihohuokoset ja tasoittaa ihon pintaa antaen sille heleän hehkun.

 

2. vaihe: Suojaamisen tärkeys

Kun olet kuorinut ihosi ja olet valmis rannalle, muista suojautua auringon säteiltä ulkona ollessasi. Auringon riskeistä ei voi koskaan muistuttaa tarpeeksi, minkä vuoksi on tärkeää suojata iho vaatteilla, käyttää korkean suojakertoimen aurinkovoidetta ja noudattaa tiukasti seuraavia auringolle altistumista koskevia sääntöjä  (ei auringonottoa kello 11–16 välillä). Suojautuminen on ainoa tapa ehkäistä auringon aiheuttamien vaurioiden ja ihon ikääntymisen riskejä, kuten auringonpolttamia, pigmenttiläiskiä ja jopa ihosyöpiä. Ihon suojaaminen on myös paras tapa saada luonnollinen, asteittainen ja pitkäkestoinen rusketus.

av_solaires_hydrater_1x1 577x566
av_solaires_proteger_1x1 577x588

3. vaihe: Kosteutus

Rauhoittaaksesi ihoasi auringonoton jälkeen ja pidentääksesi rusketusta muista kosteuttaa ihoasi auringonoton jälkeisellä after sun -tuotteella. Aurinko kuivattaa ihoa ja tekee siitä paksumman. Tämä tarkoittaa, että auringolle altistunut iho kaipaa kosteutta. Ihoasi pitää ravita ja kosteuttaa. Voide tarjoaa ihon läpäisyestettä korjaavia ravintoaineita ja rauhoittaa ihon ylikuumenemista, jota voi esiintyä auringolle altistumisen jälkeen.

Myös ruoka on tärkeässä asemassa. Antioksidantteja sisältävä, tasapainoinen, monipuolinen ja värikäs ruokavalio antaa iholle kaikki sen tarvitsemat ravintoaineet sekä vitamiinit, jotta melaniinin tuotanto pysyy käynnissä kesän aikana.

YSTÄVÄLLISTÄ, ASIANTUNTEVAA NEUVONTAA

Solariumeja on syytä varoa

Jos olet aikonut mennä solariumiin ennen kesää, muista, että keinotekoiset UV-säteet eivät valmista ihoa lainkaan auringonpaisteeseen. Ne vain kuluttavat ihosi kykyä suojata itseään auringon aiheuttamilta vaurioilta, mutta eivät suojaa sinua auringon haitallisilta vaikutuksilta, kuten auringonpolttamilta. Saatat vain lisätä ihosyövän riskiä ja nopeuttaa ihon ikääntymistä haitallisen UVA-säteilyn käytön vuoksi. Jos haluat saada hieman rusketusta ennen auringonottoa, etkä halua näyttää valkoiselta ensimmäisinä rantapäivinä, käytä mielummin itseruskettavaa solariumin sijaan.

 

Back to top