Sisältö

Auringon hyödyt

av_solaires_bien-etre_1x1_473x590

Aurinko hyvinvoinnin lähteenä

Aurinko on elämän lähde ja tärkeä kehityksemme kannalta. Se on kiistaton mielihyvän ja ilon lähde niin mielenterveydellemme kuin fyysiselle terveydellemmekin. Aamuinen säätiedotus kertoo alkaako päiväsi hyvin (vai ei)! Kun auringonvalo vähenee talvella, käytetään jopa termiä ”kaamosmasennus”. Aurinko tuottaa hyvänolon hormoneja ja takaa myös kronobiologisen tasapainomme eli säätelee unirytmiämme. Elämä ilman aurinkoa on mahdotonta.   Auringon tärkein, elämälle välttämätön tekijä on D-vitamiininsynteesi, joka syntyy UVB:n vaikutuksesta. Muutama minuutti aurinkoa kasvoille päivässä riittää tuottamaan tarvittavan määrän D-vitamiinia, joka mahdollistaa kalsiumin imeytymisen ruoansulatuskanavaan ja vahvistaa immuunijärjestelmäämme suojaten meitä infektioilta ja ympäröiviltä mikrobeilta.

 

Auringolla on myös terapeuttisia ominaisuuksia. Psoriaasi, vitiligo ja ihottuma ovat vain muutama esimerkki ihosairauksista, joita aurinko parantaa säteilynsä tuottaman tulehdusta ehkäisevän vaikutuksensa vuoksi.

Auringonpaistetta kohtuudella

Auringolla voi olla myös kielteisiä vaikutuksia ihoon UVA- ja UVB-säteilynsä vuoksi:

  • Auringonpolttamat,
  • ikääntyvä iho:
  • ruskeat pigmenttiläiskät 
  • melanooma

– UVA-säteet ovat hyvin läpitunkevia ja vaikuttavat ihon elastisiin kuituihin ja aiheuttavat ihon ennenaikaista vanhenemista, mikä näkyy erityisesti ruskeina pigmenttiläiskinä. Nämä säteet vaikuttavat myös tiettyjen ihosyöpien ja melanoomien kehittymiseen.

– UVB-säteet stimuloivat melaniinia, jotka vaikuttavat rusketuksen syntyyn 48 tunnin kuluessa. Nämä säteet aiheuttavat ”auringonpolttamia” ja ihon ennenaikaista vanhenemista pitkällä aikavälillä, ja ne voivat myös edesauttaa tiettyjen ihosyöpien kehittymistä. 

 

av_solaires_avec-moderation_1x1 472x472

Auringon hyödyt ja haitat iholle

Miten suojata iho auringolta tehokkaasti

Jotta voisit ottaa kaiken irti auringosta ja nauttia sen hyödyistä rauhallisin mielin, hyvä suojaus on välttämätöntä. Vaatetus on edelleen turvallisin suojautumiskeino. Jos aiot kuitenkin altistua auringolle, on tärkeää suojata iho hyvällä aurinkovoiteella, jonka korkea suojakerroin suodattaa UVA- ja UVB-säteitä.

YSTÄVÄLLISTÄ, ASIANTUNTEVAA NEUVONTAA 

Auringosta nauttiminen (palamatta):

• Älä altista vauvoja ja pieniä lapsia suoralle auringonvalolle.

• Älä mene ulos aurinkoon päivän kuumimpina tunteina eli kello 11–16.

• Käytä asianmukaista suojaavaa vaatetusta (t-paita, aurinkolasit, hattu jne.).

• Älä oleskele auringossa liian kauan, vaikka sinulla olisikin aurinkovoidetta.

• Levitä aurinkovoidetta usein suojan ylläpitämiseksi, erityisesti hikoilun, uinnin tai pyyhkimisen jälkeen.

• Huomio: Jos et käytä suositeltua määrää tuotetta, suojan taso heikkenee merkittävästi.

Back to top